Kapprumsbibliotek

Från kapprumsbiblioteket kan förskolans familjer låna böcker att läsa hemma tillsammans med sina barn.Enligt skolverket underlättas barns språkutveckling om de får möta högläsning i sin närmiljö och får möjlighet att samtala om böckernas innehåll med vuxna (se t.ex. Brice Heath 1983). Forskning om läsning i hemmet har nämligen visat att det finns ett tydligt samband mellan barns läsförmåga och tillgång till böcker i hemmet.

Förskolans samverkan med hemmet är viktig för att hela den språkliga miljön som omger barnet ska stöttas.

Läsning är viktig för barns språkutveckling
Forskning visar att läsning har stor betydelse för barns språkutveckling men också för deras förmåga till fantasi och inlevelse. Genom bokläsning får barnen möjlighet att lära känna andra världar, vilket bjuder in till nya upplevelser, möten och tankar.

Avsikten med kapprumsbiblioteket är att uppmuntra och inspirera vårdnadshavare att regelbundet läsa högt tillsammans med sina barn.

Kapprumsbild

Uppdaterad: