Om förskolan

Lagerlöfs förskola är en trivsam förskola i hjärtat av Nyby, där är vi nu  tillfälligt pga renovering av våra ordinarie lokaler på Ferlinsgatan 111 i Löten.

Förskolan består av sex avdelningar som är fördelade på två vingar

F-vingen har tre avdelningar för barn mellan 1 och 3 år.

Namnen på avdelningarna är Fantasin, Fjäderpennan och Författaren.

S-vingen har avdelningar för barn mellan 3 och 5 år.

Namnen på avdelningarna är Sagan, Skriften och Sägnen.

Förskolan har ett eget tillagningskök med en kokerska som är högt uppskattad av både personal och barn.

På Lagerlöf har vi tillsammans med barnen byggt upp två trädgårdar i förskolans utemiljö där barnen odlar, tar hand om och skördar olika grönsaker och andra växter under sin tid på förskolan.

En omgivning med möjligheter

Lagerlöfs förskola ligger i norra delen av Uppsala, i stadsdelen Löten. I närområdet finns olika små skogsområden, Von Bahrska häcken, Gränby ishallar för skridskoåkning och diverse lekparker som förskolan har möjlighet att ta del av genom utflykter.Get på 4H-gård

På gångavstånd ligger även Gränby 4H-gård vilken ger oss möjlighet att följa de olika djurens liv där på gården.

Precis intill förskolan finns ett grönområde med kullar och en lekpark, Lagerlöfs lekparken. Hit går vi ofta för att gunga, klättra och leka lekar. På vintern finns det möjlighet att åka pulka här när det finns snö.

Uppdaterad: